Search
Close this search box.

آسیب‌شناسی صنعتی کشور با تأکید بر صنایع ماشین‌سازی

هدف از نگارش این گزارش بررسی وضعیت صنایع ماشین سازی و شناسایی راهکارهای برون رفت از مشکلات و توسعه این صنعت کلیدی و صنعت ساز است. در بررسی وضعیت صنایع ماشین سازی در ایران، با توجه به تنوع بسیار زیاد ماشین آلات صنعتی، این صنعت با چالش های متنوع و فراوانی روبه روست که این چالش ها را می توان به سه سطح؛ فرا کلان (بین المللی)، کلان (ملی) و میانی و خرد (درون و بین شرکت های صنعتی یک حوزه) تقسیم کرد.

در سطح فراکلان (بین المللی) ناتوانی در رقابت در عرصه بین المللی و فقدان دیپلماسی تجاری مناسب برای ایجاد بازارهای منطقه ای مهم ترین موانع توسعه این صنعت است. در سطح کلان، مهم ترین چالش های سیاستی پیش روی این صنایع عبارتند از: مسئله تأمین مالی، مسئله سیاست های تجاری و مسئله سیاست های آموزشی و فناوری. دست آخر در سطوح خرد و میانی، مهم ترین چالش های این صنعت عبارتند از:

  • ضعف در تأمین مواد اولیه؛
  • ضعف در تأمین قطعات؛
  • فقدان و بعضاً ضعف در شرکت های تخصصی طراحی و راه اندازی خطوط تولید؛
  • ضعف در آموزش؛
  • طراحی و تحقیق و توسعه ؛
  • ضعف در رعایت استانداردها.

گستردگی، تنوع و پیچیدگی مشکلات پیش روی صنایع ماشین سازی تدوین بسته سیاستی مناسب و جامع را در جهت حل معضلات این صنایع الزامی می سازد. برای غلبه بر مشکلات پیش روی این صنعت اتخاذ راهکارهایی مشتمل بر سیاستگذاری (تکمیل و ارتقای سند توسعه صنایع ماشین سازی)، تقنین (تسهیل سازوکارهای تأمین مالی) و نظارت (تسهیل اجرای سیاست های تجاری و حل تعارض منافع در این حوزه و تنظیم سیاست های آموزشی و فناوری در قالبی یکپارچه) پیشنهاد می شود.

فرم درخواست گزارش

برای دریافت فایل کامل گزارش فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست گزارش

چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانید برای دریافت فایل کامل گزارش فرم زیر را تکمیل نمایید.

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.