فدراسیون روسیه، پهناورترین کشور جهان، در شمال اوراسیا قرار گرفته و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی، دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک مرز آبی داشته و از فرصت هممرز بودن با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی به صورت زمینی برخوردار است. روسیه شامل 46 ایالت (استان)، 21 جمهوری، 4 ناحیه خودمختار، 1 بخش یا استان خودمختار یهودی و 2 شهر حائز اهمیت فدرال (مسکو و سنپترزبورگ) و در مجموع 83عضو فدراسیون است.
روسیه دارای اقتصادی متنوع (از نظر حوزههای صنعتی، اقتصادی و فناوری) و در حال توسعه بوده و ششمین اقتصاد بزرگ، یازدهمین کشور بر پایه تولید ناخالص داخلی اسمی و پنجمین کشور جهان از لحاظ برابری قدرت خرید به شمار میرود. روسیه از نظر اقتصادی، کشوری در مقیاس کشورهای توسعهیافته صنعتی همانند ایالاتمتحده یا آلمان نیست و اقتصاد این کشور وابسته به صادرات مواد خام و به ویژه نفت و گاز طبیعی است. با این حال رویکرد کلان حاکم بر صنعت این کشور طی سالیان اخیر، حرکت این کشور از یک تولیدکننده مواد خام به سمت یک تولیدکننده صنعتی بوده است.
سیاست اقتصادی روسیه سالهاست که خودکفایی را در بخشهای خاصی از صنعت و خدمات دنبال میکند. پس از الحاق شبه جزیره کریمه و آغاز جدی تقابل غرب با روسیه در سال 2014، جایگزینی واردات به یک هدف کلیدی سیاست اقتصادی تبدیل شد. دولت روسیه برای مصون ماندن از تحریمها، برنامهها و اهداف متعددی را برای جایگزینی واردات با تولید داخلی ارائه کرده است. ماشینسازی نیز از حوزههایی بود که در دهههای اخیر و خصوصاً پس از بالا گرفتن تقابلات روسیه با غرب در سالهای اخیر مورد توجه حکمرانان این کشور واقع شده است. دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه در سال 2008 در پیام تبریک روز ماشینسازان و در سخنرانی خود به این نکات اشاره کرده بود که: «توسعه صنعت ماشینسازی از بسیاری جهات برای سرعت و کیفیت رشد صنعتی تعیینکننده است و بر وضعیت زیرساختها و تقویت توان دفاعی کشور (روسیه) تأثیر دارد. فعالیت پایدار این بخش برای اجرای موفقیتآمیز اهداف توسعه بلندمدت کشور و برای بالا بردن استانداردهای زندگی بسیار مهم است. صنعت ماشینسازی همچنین منبع مهمی برای توسعه نوآورانه در اقتصاد ملی است و بخش مهمی از جایگاه روسیه به عنوان یک قدرت تکنولوژیکی جهانی به این صنعت وابسته است.»
گزارش پیش رو، هشتمین گزارش از سلسله گزارشهای مطالعات تطبیقی صنعت ماشینسازی در کشورهای منتخب است که در ذیل پروژه تدوین «سند راهبردی و برنامه اقدام صنعت ماشینسازی» تهیه گردیده است و رویکرد سیاست صنعتی کشور روسیه را با تمرکز بر صنعت ماشینسازی این کشور مورد بررسی قرار میدهد.
صنایع ماشینسازی دارای ساختار نسبتاً پیچیدهای هستند که از بیش از 70 حوزه بهرهبردار را پوشش میدهند. مهمترین این حوزهها الکترونیک، کامپیوتر، رباتیک، ابزارسازی، ماشینهای کشاورزی، حوزه حمل و نقل، ساخت واگنهای راهآهن، هواپیماسازی و کشتیسازی است.
صنعت ماشینسازی، ماشینآلات خط تولید و تجهیزات صنعتی را در اختیار کلیه مجموعههای تولیدی فعال در کشور قرار میدهد. همین امر منجر به افزایش بازدهی صنعتی و کاهش هزینههای اقتصادی و سیاسی حاصل از وابستگی صنایع به واردات فناوری از خارج میگردد. بر این اساس، توسعه صنایع دیگر در کشور به سطح توسعه صنعت ماشینسازی بستگی دارد. همچنین نکته شایان توجه اینکه آخرین دستاوردهای علمی و فنی از مسیر صنعت ماشینسازی به زبان صنعت ترجمهشده و عینیت مییابد.
«اندیشکده صنعت ماشینسازی» در سال 1398 در پژوهشکده مطالعات فناوری تاسیس گردیده است و نهادی پژوهشی و تصمیمساز است که از طریق «مشارکت مستمر با صنعتگران و انجمنهای تخصصی فعال در این صنعت» به دنبال «ارتقای جایگاه صنعت ماشینسازی در سیاستگذاری کلان و برنامههای توسعه صنعتی کشور» است. مأموریت اصلی این اندیشکده، سیاستپژوهی و ایجاد بستر همفکری با جلب مشارکت فعالان این حوزه با هدف پیگیری ایجاد زیرساختهای قانونی، نهادی و سیاستگذاری برای توسعه این صنعت راهبردی است.
«اتاق فکر و اقدام صنعت ماشینسازی» یا به اختصار «افکام» مجموعه رویدادهایی برای ارتباط پژوهشکده با اصناف، سازمانها و فعالان صنعت ماشین سازی است که با هدف مشارکت مستمر با صنعتگران و انجمنهای تخصصی برگزار میشود.
درخواست شما با موفقیت ارسال شد.