Search
Close this search box.

از دست دادن نیروی کار به‌دلیل اجبار وزارت صنایع به فعالیت در شهرک‌های صنعتی

شرکت «پرتوسازان فطرس» از سال 1393 ثبت شده است. در ابتدا زمینۀ فعالیت این شرکت واردات و خدمات دستگاه‌های برش لیزر بود، اما به‌مرور زمان فعالیت اصلی شرکت به تولید دستگاه‌های لیزر تغییر یافت. لذا انواع محصولات از جمله دستگاه برش لیزر فایبر، دستگاه برش لیزر CO2 و دستگاه برش واترجت در این شرکت تولید می‌شود.

محصولاتی کاربردی در خدمت صنایع مختلف

مهندس سیدامیرحسین انوشه، مدیرعامل شرکت پرتوسازان فطرس، با اشاره به کاربرد مختلف محصولات گفت: «محصولات شرکت ما در صنایع مختلف کاربرد دارد. دستگاه برش لیزر در صنایع فلزی مانند ارائه خدمات برش لیزری، تولیدکننده‌های لوازم خانگی و تولیدکنندگان صنعتی که به هر نحوی نیاز به برش‌های لیزری ورق‌های فلزی دارند، این محصول را استفاده می‌کنند. دستگاه برش لیزر CO2 در برش محصولات غیرفلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این دستگاه و دستگاه برش واترجت برای تولید قالب‌های دایکات در زمینۀ بسته‌بندی کاربرد دارند و در واقع برای برش جعبه‌های مقوایی و کارتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

او در ادامه افزود: «شرکت پرتوسازان فطرس محصولات خود را به شرکت‌های مطرح کشور از جمله مجموعه قالب‌سازی بابک، شرکت بهارستان لیزر، شرکت سایپا (ایدکو)، شرکت طبرستان تابلو و شرکت واناشید ارائه کرده است، همچنین اخیراً برای تولید دستگاهی از یک کشور خارجی ثبت سفارش شده اما هنوز نصب نشده است.»

چین رقیب اصلی شرکت پرتوسازان فطرس

مهندس انوشه با اشاره به وجود رقبا برای این شرکت گفت: «محصولات شرکت پرتوسازان فطرس خاص نیستند و مشابه آن در بسیاری از کشورهای خارجی تولید می‌شود. اما رقیب اصلی ما چین هست، دلیل آن هم سطح قیمت محصولات چینی است.»

او افزود: «از ویژگی‌های مهم محصولات شرکت ما این است که هم کیفیت دستگاه‌های ما نسبت به محصولات چینی بالاتر است و هم خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه می‌شود.»

وی با اشاره به مسائل و مشکلاتی که تولید پرتوسازان فطرس را تحت تاثیر قرار می‌دهد اظهار کرد: «یکی از مشکلاتی که بر سر راه ما وجود دارد این است که محل فعالیت ما در یک ناحیه صنعتی است، اما وزارت صنایع این ناحیه را به‌عنوان یک ناحیه صنعتی ثبت‌شده نمی‌پذیرد و ما را مجبور به فعالیت در شهرک‌های صنعتی کرده است.»

این مدیرعامل ادامه داد: «به‌دلیل اینکه شهرک‌های صنعتی با شهر فاصله زیادی دارند، برای پرسنل شرکت مقدور نیست که هر روز به مقصد شهرک‌های صنعتی در رفت‌وآمد باشند و انتقال شرکت به شهرک‌های صنعتی منجر به از دست دادن نیروها می‌شود. بنابراین وزارت صنایع پروانه بهره‌برداری به شرکت نمی‌دهد و همین موضوع به روند تولید شرکت ضربه می‌زند. زیرا به ما اجازه بهره‌مندی از برخی امکانات مانند واردات و صادرات داده نمی‌شود.»

او در ادامه بیان کرد: «محصولات تولیدشده در شرکت آلاینده نیستند و موجب آلودگی محیط زیست نمی‌شود و از طرفی هم تولید محصولات ما به‌صورتِ های‌تک نیست که به شرکت‌ دانش‌بنیان تغییر دهیم، بنابراین این موضوع یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها‌ در مسیر تولید محصولات است.»

شرکت پرتوسازان فطرس دارای پروانه تولید از سازمان انرژی اتمی است

مهندس انوشه در پایان خاطر نشان کرد: «شرکت پرتوسازان فطرس جزو اولین‌ تولیدکنندگانی است که پروانه تولید دستگاه برش لیزر را از سازمان انرژی اتمی دریافت کرده است و تمامی استانداردهای تعیین‌شده از طرف این سازمان در تولید این محصول رعایت شده است، همچنین یک مورد ثبت اختراع با توجه به خلاقیتی که در تولید پمپ دستگاه واترجت در نظر گرفته شده، به ثبت رسیده که به‌لحاظ راندمان از نظر انرژی نسبت به نمونه‌های مشابه بالاتر است.»