Search
Close this search box.

ماشین‌آلات صنعت نساجی

خلاصه گزارش

واردات کشور در صنعت نساجی شامل مواد اولیه، منسوجات و ماشین‌آلات است. طی سال‌های 1395 تا 1397 سالانه به صورت متوسط بیش از 1.3 میلیارد دلار محصولات و مواد اولیه صنعت نساجی به کشور وارد شده و تراز تجاری کشور در این حوزه به شدت منفی است. بر اساس آمار منتشر شده از صادرات سایر کشورها به ایران در سال 2018، 2.8 میلیارد دلار مواد اولیه و محصولات حوزه نساجی به کشور وارده شده است که در مقایسه با عدد 1.08 میلیارد دلاری واردات رسمی این محصولات به کشور، اختلاف قابل توجهی را نشان می‌دهد که طبعاً بخشی از این اختلاف، ناشی از واردات غیررسمی است.

صنعت فرش کشور صادرات قابل توجهی دارد. با این حال در کدهای تعرفه گمرکی، تفکیکی از صادرات فرش ماشینی و دستی وجود ندارد. در هر صورت، ایران کارخانه‌های متعددی را در حوزه تولید فرش ماشینی دارد که رقابت شدیدی در زمینه تولید فرش‌های با تراکم و شانه بالاتر بین آن‌ها وجود دارد، به ازای هر دستگاه تولید فرش ماشینی 1200-1500 شانه بالغ بر 2-2.5 میلیون یورو صرف واردات این دستگاه از کشورهای اروپایی می‌َشود که داخلی‌ُ‌سازی این محصولات، به کاهش ارزبری در حوزه تولید فرش ماشینی می‌انجامد. اغلب ماشین‌آلات بافت فرش ماشینی از دو شرکت اروپایی، یعنی شرکت‌های شونهر آلمان و وندویل بلژیک خریداری شده‌اند.

ماده اولیه صنعت نساجی، الیاف است. الیاف به دو صورت طبیعی و ساخت بشر وجود دارد. در بین الیاف بالا بیشترین سهم را پلی‌استر و پنبه به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیم انجام شده در صنعت پتروشیمی، سرمایه‌گذاری برای تولید نخ‌های پلی‌استر به تکمیل زنجیره ارزش این صنعت کمک خواهد کرد.

در حوزه ماشین‌آلات بافندگی پارچه، تقریباً سازنده‌ای در کشور وجود ندارد و فقط در حوزه بافندگی کش قیطانی با توجه به سادگی دستگاه، نمونه ساخت داخل آن وجود دارد. کش قیطان به دلیل استفاده در تولید ماسک، بعد از شیوع کرونا رونق بسیاری پیدا کرد و به همین دلیل برخی از سازندگان به سمت آن رفته و این دستگاه مهندسی معکوس شد.

در حوزه فرایندهای تکمیلی پارچه نیز چندین شرکت فعال وجود دارند. به طور مثال شرکت نورسان در ساخت دستگاه جت رنگرزی و شرکت آرام تاب در حوزه ساخت دستگاه هیت‌ست فعالیت دارند. البته دستگاه‌های بیشتری در این حوزه برای برش و دوخت و تولید پوشاک وجود دارد که جای کار داشته و فعلاً سازنده‌ای در این زمینه شناسایی نشده است. برای مثال در حوزه برش انبوه پارچه برای تولید انواع البسه نیاز به دستگاه برش سی‌ان‌سی پارچه است که فعلاً به صورت صنعتی داخلی‌سازی نشده است.

در حوزه ماشین فرش‌بافی نیز شرکت دانش‌بنیان نمادپردا فعالیت دارد. این شرکت ژاکارد 500 شانه را قبلاً با حمایت برنامه توسعه صنعت ماشین‌سازی معاونت علمی و فناوری ساخته و در ادامه ژاکارد 1200 شانه را در قالب طرح ساخت بار اول در دستور کار خود قرار داده است.

Loading..........

The Data is Not Available

فرم درخواست گزارش

برای دریافت فایل کامل گزارش فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست گزارش

چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانید برای دریافت فایل کامل گزارش فرم زیر را تکمیل نمایید.

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.