Search
Close this search box.
  1. برگۀ نخست
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. صنایع منتخب
  6. /
  7. ماشین‌آلات تولید و فرآوری سنگ

ماشین‌آلات تولید و فرآوری سنگ

خلاصه گزارش

ایران پس از ایتالیا، چین و هند در جایگاه چهارم تولید سنگ ساختمانی در دنیا قرار دارد. ذخایر سنگ‌های ساختمانی جهان به حدود ۱۵ میلیارد تن می‌رسد که شامل گرانیت‌ها، مرمریت‌ها، تراورتن‌ها و مرمرها است که در این میان، تنوع رنگ و کیفیت سنگ‌های تولید ایران با 7/4 میلیارد تن ذخیره در جایگاه اول جهان قرار دارد. با این وجود، کشور ایران سهم مطلوبی در صادرات این صنعت ندارد. بررسی میزان ارزش دلاری صادرات کشور در حوزه سنگ نشان‌دهنده آن است که با وجود ظرفیت‌های بالای این صنعت در فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش، اما خام‌فروشی رونق بیشتری دارد. صادرات انواع سنگ مرمر، گرانیت و تراورتن طی سال‌های 1395 الی 1397 به صورت متوسط در حدود 190 میلیون دلار در سال بوده است.

یکی از مسائل عمده در عدم پیشرفت صنعت سنگ کشور در کنار بحث‌های سیاست‌گذاری کلان، بحث تجهیزات و فناوری است. سنگ‌های خام در صورت فرآوری، امکان تبدیل‌شدن به محصول نهایی با هدف کسب بازارهای داخلی و بین‌المللی را با ارزش‌افزوده بالاتر دارند. لذا لازم است زنجیره ارزش تولید انواع محصولات از سنگ‌های معدنی پس از استخراج، شامل فرآوری تا تولید محصول نهایی مورد بررسی قرار گیرد و سهم هزینه ماشین‌آلات خطوط تولید در راه‌اندازی این واحدها از نظر قیمتی و فنی بررسی شود.

بیشتر دستگاه‌هایی که در حوزه سنگ به کار می‌روند، نمونه داخلی دارند. به عنوان مثال دستگاه‌های اره سنگ‌بری (حداقل 5 شرکت)، سی‌ان‌سی سنگ (حداقل 3 شرکت)، دستگاه ساب (حداقل 5 شرکت)، فرز دروازه‌ای (حداقل 4 شرکت) و دستگاه قله‌بر (حداقل 4 شرکت) همگی در شرکت‌های متعدد داخلی تولید می‌شوند. البته در زمینه افزایش عمر، افزایش راندمان و کاهش قیمت، هنوز جای کار وجود دارد. به عنوان مثال اگرچه نمونه داخلی دستگاه مولتی‌وایر موجود است، اما برخی شرکت‌های داخلی در حال داخلی‌سازی دستگاه‌های پیشرفته مشابه خارجی با عمر بیشتر و قیمت کمتر هستند. لذا دور از ذهن نیست برای سایر دستگاه‌ها نیز امکان بهبود دستگاه‌ها و کاهش قیمت وجود داشته باشد.

فرم درخواست گزارش

برای دریافت فایل کامل گزارش فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست گزارش

چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانید برای دریافت فایل کامل گزارش فرم زیر را تکمیل نمایید.

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.