Search
Close this search box.
  1. برگۀ نخست
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. صنایع منتخب
  6. /
  7. ماشین‌آلات تولید ورق MDF

ماشین‌آلات تولید ورق MDF

خلاصه گزارش

محصول MDF یکی از محصولات پرمصرف در کشور، هم برای استفاده‌های شخصی و هم برای کاربردهای اداری و تجاری است. کارخانه‌های فعال در حوزه تولید ورق MDF کشور به دو صورت مشغول فعالیت هستند. برخی کارخانه‌ها اقدام به واردات ورق MDF و روکش‌دهی بر روی آن می‌نمایند و تعداد محدودی از کارخانه‌های فعال این حوزه، تولیدکننده محصول میانی MDF هستند. بااین‌حال طی سه سال 1395 الی 1397 سالانه به صورت متوسط در حدود 400 میلیون دلار تخته فیبر و ورق MDF به کشور وارد شده است.

یکی از چالش‌های تولید این محصول در کشور، تأمین چوب به عنوان ماده اولیه آن است. از آنجا که کشور ما از نظر منابع سلولزی که وابستگی به سطح زیرپوشش جنگل‌های کشور دارد با محدودیت زیادی روبرو است لذا در زمان‌های مختلف تأمین چوب و مواد سلولزی از داخل کشور یا مسیر واردات با چالش‌های قانونی و یا زیست‌محیطی مواجه بوده است. چالش دیگر تولید این محصول در کشور، ماشین‌آلات خطوط تولید است که با توجه به سرمایه‌گذاری اندک صورت گرفته در این حوزه، غالباً از طریق واردات تأمین می‌شود و ارزبری بالایی دارند. در ادامه ماشین‌آلات این خط تولید مورد بررسی قرار می‌گیرند.

از آنجایی که قیمت خط تولید MDF بسیار بالا است، بخش خصوصی علاقه کمی برای ورود به این حوزه دارد. یک خط تولید با ظرفیت پایین، قیمتی در حدود 2 میلیون دلار دارد که رقم بسیار بالایی به حساب می‌آید. از طرفی این خط بسیار پیچیده و دارای دو دستگاه با سطح فناوری بالاست. بنابراین ساخت موفق این خط با ریسک زیادی همراه است. برای داخلی‌سازی این خط لازم است که دو دستگاه پالایش و پرس ساخته شود. بقیه خط فناوری بالایی نداشته و ساخت آن‌ها راحت است. تقریباً هیچ کدام از دستگاه‌های اصلی این خط ساخت داخل ندارند. تنها توانمندی قابل اتکایی که در این حوزه در کشور وجود دارد، وجود تیم تعمیر نمونه خط تولید وارداتی در یک از شرکت‌های دولتی است. با توجه به تجربه چند ساله آن‌ها در حوزه تعمیر و نگهداری این خط، می‌توان برای ساخت بار اول اجزای این خط از آن تیم کمک گرفت.

فرم درخواست گزارش

برای دریافت فایل کامل گزارش فرم زیر را تکمیل نمایید.

فرم درخواست گزارش

چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانید برای دریافت فایل کامل گزارش فرم زیر را تکمیل نمایید.

درخواست شما با موفقیت ارسال شد.